Click here if you like the post! ^^

Wednesday, January 21, 2009

Aku Adalah...

Dalam suatu ketika
Aku terpandang sebuah kamar
Tingkapnya banyak
Pintunya satu
Dindingnya indah
Disaluti seribu satu potret

Anehnya
Potret-potret itu
Umpama lembaran dalam novel lagenda
Jalinan cerita
Sebuah kisah benar
Perjalanan hidupku

Satu soalan lantas terdetik
Siapa aku?
Kalau aku bukan seorang pejuang?
Siapa aku?
Kalau aku bukan srikandi terbilang?
Siapa aku?
Kalau aku bukan petani yang berhempas-pulas
Mengheret cangkul dan bajak di sawah
Dan lading?
Siapa aku?
Kalau aku bukan pemimpin di karangan
Undang-undang?

Tidak kira siapa aku
Tidak kira tinggi mana darjatku
Tidak kira dari mana asal-usulku
Atau apa yang aku pegang di tanganku

Satu jawapannya
Aku adalah aku

Oleh: Noorasilah Zainuddin, Sarawak
Sumber: Majalah Keluarga, April 2004

No comments:

Multi-styled Text Generator at TextSpace.net